Rate this post

Rusztowaniowa pomoc

Piagetowskie spojrzenie na rolę, jaką czynniki społeczne odgrywają w rozwoju może być użyteczne dla zrozumienia tych sytuacji, w których obecne są jawne wskaźniki konfliktu poznawczego. Gdy chcemy jednak zrozumieć poznawcze konsekwencje interakcji społecznej w innych sytuacjach, to bardziej pomocne mogą być idee Wygotskiego. W zadaniach, w których tworzono dane eksperymentalne i w których wymagano umiejętności organizacyjnych, rówieśnicy poprzez podejmowanie komplementarnych ról w rozwiązywaniu problemów mogli wspólnie wykonać zadanie, zanim potrafili wykonać je osobno. Rówieśnik w roli obserwatora dostarczał po części tych samych rodzajów „rusztowaniowej” pomocy, którą inni przypisywali dorosłemu w roli nauczyciela. Zatem podejście Wygotskiego pozwala nam zauważyć, że wspólne zadania wymagające tworzenia danych, planowania i zarządzania mogą dostarczać dzieciom innego rodzaju wartościowych doświadczeń. W zadaniach tych niezbędnym jest skonstruowanie wspólnego zbioru założeń, procedur i informacji. Wymagają one od dzieci zintegrowania ich sprzecznych koncepcji we wspólny plan. Jedynym sposobem osiągnięcia wspólnie podzielanego punktu widzenia jest podjęcie komplementarnych ról w rozwiązywaniu problemu.